Łukasz Aranowski - strona domowa!

Symulator stacji Stróże

Kolejarz

Wstęp

Znajdziesz tutaj, Drogi Gościu, symulator działania stacji Stróże. Stróże są wsią pomiędzy Gorlicami i Nowym Sączem. Nazwę, pochodzącą z czasów średniowiecza, zawdzięczają pogranicznej stróży na szlaku handlowym na Węgry. Jednak nie długa historia czyni tą miejscowość znaną. Znajduje się bowiem tutaj istotny dla regionu węzeł kolejowy. Historia kolei w Stróżach zaczęła się w roku 1876. Ukończono wtedy budowę linii kolejowej z Tarnowa do Preszowa z granicznym przejściem kolejowym w Leluchowie. Stróże stały się wtedy małym, nie wiele znaczącym przystankiem na nowo wybudowanej linii. Stan taki trwał tylko osiem lat, bowiem już w 1884 roku oddano do użytku linie kolejową z Suchej Beskidzkiej przez Chabówkę, Nowy Sącz, Stróże, Jasło, Zagórz i Chyrów aż do Lwowa. Wspólnym fragmentem obu linii był odcinek Nowy Sącz - Stróże. Powstał zatem w Stróżach istotny węzeł kolejowy, który jeszcze zyskał na znaczeniu po podciągnięciu nitki kolejowej z Muszyny do znanego uzdrowiska Krynicy (1911 r.). Od tego czasu odcinek Nowy Sącz - Stróże stał się na tyle często wykorzystywany, iż konieczna stała się budowa drugiego toru. O znaczeniu węzła w Stróżach niechaj świadczy fakt, że w tej maleńkiej miejscowości zatrzymują się nawet pociągi ekspresowe.

Jak postępować?

Pierwsze co musisz zrobić, to pobrać plik stroze.zip z mojej strony. Teraz rozpakuj go w podkatalogu "Stacje" i możesz zaczynać. W pliku stroze.zip znajdują się pliki stroze.stc, stroze2001.roz oraz stroze2001.txt - czyli sama stacja, rozkład jazdy na rok 2001 oraz plik tekstowy z uwagami do stacji.

Co nowego?

Obecna wersja symulatora stacji Stróże jest przystosowana do najnowszych edycji "Kolejarza". Wykorzystywane są nowe symbole, poprawiony został trochę układ torowy stacji oraz opisy punktów wjazdu/wyjazdu.

Parę uwag

Po uruchomieniu stacji oczom Twoim ukaże się następujący widok:

schemat

Stacja nie jest zorientowana jak klasyczna mapa - północ bowiem jest po Twojej prawej ręce. Na górze jest zatem zachód. Budynek stacyjny jest u góry stacji. Stróże od dłuższego już czasu są stacją całkowicie zelektryfikowaną. Podwójny tor z wjazdem i wjazdem o numerach 1 prowadzi do/z Nowego Sącza. Z racji działania SBL na tych torach można wyprawiać na nie pociągi co około 3 minuty. Wjazd/wyjazd 2 to tor na Tarnów, a wjazd/wyjazd 3 to droga na Jasło i dalej do Zagórza. Na obu tych kierunkach najbliższe mijanki są w odległości około 10 minut jazdy pociągu (2 - 6 minut; 3 - 12 minut). Niezelektryfikowany wjazd/wyjazd 4 to bocznica do pobliskich zakładów (czas dojazdu - 5 minut).

Pociągi towarowe wjeżdzają na tory dla nich przeznaczone w centrum stacji. Tory po prawej stronie stacji (nad wjazdem/wyjazdem 2) są to tory odstawcze - czekają tam na swoja kolejkę odjazdu składy (najczęściej EN57), które nie nocują na stacji, ale spedzają na niej na tyle dużo czasu, że muszą zjechać z peronów.

Mimo tego, iż Stróże to niewielka stacja, panuje tam duży ruch i jest co robić. W ciągu dnia kilka pociągów jest rozłączanych - pociągi te jadąc z kierunku Tarnowa (wjazd 2) rozdzielają się na Krynicę i Zagórz (wyjazdy 1 i 3). Oczywiście wracając ze stacji docelowych składy te analogicznie łączą się w Stróżach.

Do dyspozycji masz tylko lokomotywy SM42, ET21 oraz ET41. Na stanie CM Nowy Sącz (w skład którego wchodzą lokomotywownie w Nowym Sączu, Jaśle i Tarnowie) nie ma lokomotyw EU07. Jeżeli zatem na stacje przyjedzie pociąg z uszkodzoną lokomotywą EU07 - podczepiasz "sputnika" i odprawiasz pociąg dalej. Lokomotywy manewrowe SM42 są do Twojego użytku, jednak ja nie widziałem, aby w Stróżach stosowano je do manewrów składami osobowymi. Pamiętaj, że "stonkom" nie wolno opuszczać stacji. Pociągi towarowe przejeżdżające przez Stróże prowadzone są przez lokomotywy z serii ET41 (lokomotywownia Tarnów). Na odcinku Stróże - Nowy Sącz dodatkowo podczepia się jeszcze ET21 jako lokomotywę popychającą, jednak jest to nie do zrealizowania w warunkach symulacji.

W tworzeniu rozkładu jazdy założyliśmy, że łącznica omijająca stację Stróże ze strony Tarnowa na Jasło jest zamknięta z powodu remontu, co bardzo zwiększyło ilość pociągów w rozkładzie.

Co dalej?

Na pewno będę dalej poprawiał stworzone dzieło. Jeżeli masz jakieś propozycje - napisz!

Podziękowanie

Chciałbym bardzo serdecznie podziekować Grzegorzowi Wencowi za sporo cennych uwag i pomoc w ustaleniu obiegów lokomotyw i EZT. Serdeczne dzięki!!!

Autorem rozkładu jazdy do stacji Stróże dla pociągów towarowych jest Marek Orlef, któremu za udaną współpracę niniejszym bardzo dziękuję.

Życzę przyjemnej symulacji!!!

Poprawny XHTMLPoprawny CSS
Powrót do strony głównej
Ostatnia zmiana: 3 kwietnia 2023 r.